Translate

söndag 29 november 2009

In i dimman....

-1:a advent!
Otroligt vad fort det går nu. Tycker inte att det var allt för länge sedan som jag fort runt på havet med t-shirt och shorts.

Ljusstakarna och stjärnorna var på plats sen igår, och några av dom andra jobben för dagen mådde nog inte så illa av att vänta några timmar medans jag tog mig en tur ut till kusten igen för att jaga lite efter silver.
Fluganberg hämtade mig, och sen tog vi upp Granaten innan vi begav oss ut.
Några små dyningar rullade in mot land annars låg havet nästan stilla. Kameran var på andra uppdrag denna helg, så det fick bli mobilen som aggerade kamera för dagen.

Fluganberg gör dom första kasten i morgonljuset.
Redan i mina första kast har jag kontakt. En liten öring på ca 30cm jagar draget in bland stenarna för att sen försvinna. Kastar igen, och han är efter igen.
Nu blir han stående bara några meter ifrån mig, förvånad över att hans byte bara försvann.
Kastar igen, och när draget kommer in mot honom blir det full attack, men miss.
Om det är av ren glädje över att han klara sig vet jag inte, men det sista jag ser av honom är ett delfinhopp någon meter från land.
Nu börjar solen att kämpa sig genom molnen, och himlen ovanför oss spricker upp och blir klarblå. Dimman från skogen sveper ut mot stranden och när den kommer ut över vattnet försvinner den i solens värmande strålar.


En kort promenad och jag är framme vid min egna lilla speciella vik. Står en stund en bit från stranden och spanar ut över vattnet, och där!! bara ett tiotal meter ut bryter en fisk ytan.
Jag smyger ner mot strandkanten och gör ett kort kast mot dom ringar som är kvar på vattenytan.
Ingenting händer.
Kastar igen, men nu närmare land och då kommer hugget.
Fisken gör inga hopp utan mer rullar in mot mig. Eftersom mina vadare läcker så är dom kvar hemma, vilket också ger önskat resultat om man är en liten öring kring kilot.
När han får grundkänning under buken, rullar han ytterligare några gånger och spottar sen retfullt enkelt ut mitt drag igen. Det bildas en liten plog efter honom när han flyr ut mot djupet igen.


I halvtid så är det samling för en fika. Bortsett från min tappade fisk, så har vi haft flera stötar med tillhörande virvel i ytan.
Vi ackompanjeras av både KSP och Granatgevär från skjutfältet där vi sitter.
Flera gånger blir vi överflugna av en havsörn som ser lite irriterad ut över att få sin söndagsmorgon sönderskjuten.
När vi fikat klart kör vi ytterligare en stund i den allt mer värmande solen.
På långt håll hör vi plötsligt en dov ton, jag känner igen den. Det är varningen från fyren att dimma är påväg.
Och inom någon halvtimma så är vår soliga 1;a adventmorgon borta och en tjock dimma har lagt sig över hela kusten.
Vi bryter där, och känner oss nog ganska nöjda ändå. Öringen var och är pågång.
Ett hopp tändes om fortsatta fisken och fiskar.

Lite grummel i glädjebägaren var dock att vår kaggefiskare från förra säsongen, han med näten, var tillbaka igen. Nästa gång blir det storspöt, 0,80mm nylon och en redig trekrok med i packningen tror jag. Sen blir det till att knyppla för vår mindre kära nätfiskare.


·´¯`·.¸En trevlig 1;a advent & Skitfiske på er·.¸ ><((((º>

1 kommentar:

Henke sa...

Härlig läsning, bortsett från nätfiskaren. Dra in och elda upp.

Nästa helg gör man vinterpremiär efter 08-öring, söder om stan. Hoppas att de är hemma där också.

Skitfiske på dig!