Translate

fredag 4 december 2009

Återblick # 3

Dags för sista återblicken!
Tänkte idag avsluta med det som kanske ligger mig närmast om hjärtat när det gäller fisket, Flugfisket! Både här på hemmaplan men också Jämtlandsresorna.
Flugfisket på hemmaplanÅret fiske inleddes ganska tidigt då jag begick en premiär för mig. Med flugspöt i handen klev jag ner i Norrtälje ån den 23 januari tillsamman med fluganberg. Några hugg blev resultatet, men skönt att årets fiske var igång. Och bättre kan det inte ha börjat än med flugspöt i handen.
Flugspöt fick sen ligga och vänta, men den 1;a maj åkte jag och fluganberg till Testeboån för att pröva lyckan. Vårflod gjorde det svårfiskat, men årets första lilla harr landades.
Fisket efter regnbåge startades också i början av maj. Och för mig blev det inte så många resor under året, men några bågar landades i alla fall under året.
Jämtland 1;a resan
Jag och killarna for iväg, tillsammans med Mårtensson och hans son redan i början av juni. Fisket var så där för oss. Toppen på den resan var mina två öringar på halvkilot och strax under kilot, fiskar jag tog en av våra sista kvällar i storån.



Flugbindar´n i slagläge på den plats vi båda nu längtar tillbaka till.
Fick också träff på min fiskande vän Flugbindar´n en knott-oförglömlig kväll vid våran gemensamma favorit å. Fick också en kort träff med Jens som senare samma kväll tog en riktig goding i Storån, en öring på strax över 2 kg.

Jämtland 2;a resan
Årets andra resa i slutet på augusti, då jag och Mårtensson, Fluganberg och Granaten åter landade i ottsjö, på jakt efter storöringen. Några intensiva fiskedagar där jag också fick träff på ytterligare en fiskande vän från Åredalen, Lunkan, och tillsammans med honom och hans vän Stenhuggar´n fiskade vi av en fin del av en ström en stormig natt.
Det blev nu ingen storöring. Fluganberg landade vad som skulle bli resans största den stormiga natten, en öring på kring 0,7kg. Men vi hade flera fina kontakter med större fisk. Mårtensson tog också han en skaplig öring i min lilla favorit å.


Det var meningen att det skulle bli en jämtlands resa nr 3 också, men då hamna jag i sjuksängen tyvärr.


Sen kan jag ju inte låta bli att visa er bilden av en brusande ström från västra jämtland.


Det är tydligen svårt för Vattenfall och alla deras "polare" Jämtkraft, Skelleftekraft, Eon mm att bestämma sig. Antingen så fyller dom upp så forsarna tystnar, eller så täpper dom till. Att släppa en del av vatten förbi är tydligen väldigt svårt. Att bygga vandringsvägar för fisk är också svårt, eller att sätta hinder som gör att Ålar, Smolt och annat vattenlevande inte tuggas till fiskleverolja redan i strömmen är tydligen också väldigt svårt.
Men att investera i Kolkraftverk är tydligen väldigt lätt.
Att som Vattenfall eller någon av dom andra aktörerna på markanden påstå att man sysslar med miljövänlig och förnyelsebar energi anser jag vara, att på samma gång idiotförklara ett helt lands befolkning.

Varför tvingas inte Kraftbolagen in i något liknande som Svenska Spel gör självmant?
Där går en stor summa pengar av den årligen vinsten tillbaka till riksidrottsförbundet för att ge stöd åt utveckling inom idrottsrörelsen.
Om kraftbolagen bara skulle låta 5% av sin vinst " gå tillbaka" skulle det ge en stor summa pengar, som i sin tur skulle kunna investeras i något som dom själva tydligen är helt okapabla till att göra, nämnligen förnyelsebara resurser.





¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: