Translate

söndag 3 maj 2009

Avslutade helgen i Fyrväpplingen.


Minst sagt innehållsrika dagar har det varit.
Först startade jag med att på torsdagen ligga nedsövd hos farbror doktorn, eller säger man Tant Doktorn när det är en kvinna.
Hur som helst, det ämnet lämnar vi fort då sjukhuset inte är en av mina favoritplatser direkt.
Nej bättre då på Fredagen då jag och Fluganberg for till Testeboån, som ni kan läsa om i det tidigare inlägget.
Lördag och dags för totalt platsbyte. Nu var det musik som gällde.
Platsen Roslagskolan i Norrtälje och på scen, The Royal Ghost.
En symfonisk hårdrockmusikal/opera. Skriven av Teddy Jonasson.
Mina förväntningar måste jag i ärlighetens namn säga var låga, som en tvåa, kanske trea på en femgradig skala, men efter att ha hört dom sjutton låtarna rivas av så lämnade jag lokalen med betyget fem fastsmackat i pannan!!
Det var magiskt bra, och jag gåshuden gjorde frivarv runt min kropp. Hoppas verkligen att dom får tillfälle att köra den igen.
Då är jag där, one more time!!
Skamlöst dock att inte den lokala tidningen fanns på plats för att göra ett stort reportage.
Jag får väl helt enkelt ta på mig en egen reportermössa och börja bevaka musiklivet i Roslagen själv.


Söndag var det från början tänkt att fara ut till Södersvik och kliva ombord på Daniels nya båt. Men saker och ting förändrades på vägen, så när väl söndagsmorgonen kom så stod istället Fyrväpplingspremiär på tur. Återigen dags för flugfiske alltså.
För en strömmvatten älskande rospiggen är detta vad som står till buds så här års i ädelfiskeväg i Roslagen.
Surrogat fiske på hög nivå alltså.
Strömmvatten är en bristvara helt enkelt, och platt är det i Roslagen så frågan är om vattnet ens rinner åt något håll alls i våra vattendrag.

Som sagt, Fyrväpplingen. Och valet av sjö föll på Skysjön.
Även Fluganberg hade tagit sig dit upp, och när jag kom på plats hade han redan ankrat upp i en av dom bortre vikarna. Ungefär samtidigt som mina grejer kom i vattnet krokade han sin första regnbåge.




Periodvis var det gott om vak i sjön, fisk som följde vindkanten och plockade i sig av allt det goda som hamnade där.







Jag gjorde en sväng in i en vik som jag vet brukar vara bra så här på våren. Men bara något enstaka försiktigt vak bröt ytan.
Tog mig istället ut på lite mera öppet vatten och gjorde också flugbyte. Nu knöts en liten Muddler, storlek 12 på kroken och första utlägget försvinner flugan i ett slurpvak.
Kort kamp som fisken vinner. Och som vinst fick han en piercad underkäke.
Nytt smycke att visa upp för dom andra.
Ny fluga, och precis samma sak händer igen. Denna gång till en regnbåge modell större.
Här gick tafsen av, så ingen dålig knut denna gång. Ny, grövre tafs och fluga knyts på, och nu sitter bågen, på tredje kastet.

Fisket blir under dagen riktigt bra, och vi får flera fiskar, och tappar många.
Flugvalen är lika udda som fisket i stort är efter regnbåge.
Dom plockar fjädermyggor från ytan i riktiga sugvak, vilket också verkar vara det ända som syns på ytan, men tar villigt våra muddlers, myror och torrflugor.
Ett fiske man aldrig blir riktigt klok på.






Skönt dock att få kröka spö och få lite kamp med vilda hopp och rusningar.
Fisket efter regnbåge är bäst så här på våren eller senhösten tycker jag, då fisken är mera aktiv och chansen också finns att kroka en fisk som fått gå till sig under vintern.
Min sista fisk för dagen, den tredje som fick följa med hem var en sådan. Med fullt utvecklade fenor och med lite tryck i färgerna.





-=Skitfiske=-

Inga kommentarer: