Translate

fredag 22 maj 2009

Trögt i Regnbågsvatten.

Klockan är strax före sju på morgonen när jag parkerar bilen vid Fyrväpplingen. Regnet bokstavligt talat hänger i luften. Går den lilla grusvägen upp mot Skysjön och skogen är fuktig och doftar liljekonvalj.
Hör på långt håll ljudet av orrspel och till skillnad mot där jag går i stillheten är det säkert full fart på hanarna där uppe på myren.
Ett annat ljud jag hör i fjärran är åskan, vilket gör mig lite brydd över hur dagens fiske skall bli.

Sjön ligger helt vaklös när jag ror över mot "viken".
Överallt ligger stora svarta myror, så valet av fluga blir lätt i alla fall.
När jag legat still en stund ser jag dom första försiktiga vakringarna, knappt märkbara.
Fisken går helt klart och nymfar, lägger min fluga strax framför och hinner knappt strecka upp linan innan hugget kommer.
En liten 6hg regnbåge synar håv och båt innan den snabbt går tillbaka.

Mer och mer båtar kommer ut på sjön, den ena mer högljudd än den andra. Kristihimmelsfärds helgen brukar betyda mycket folk, denna dag inget undantag.
Fiskgjusen som nyss cirklade runt sjö på spaning är som bortblåst.
Jag flyttar mig till en lite mer skyddad vik och får ytterligare 2 fiskar. Blir tvungen att behålla en i 6hg klassen, då flugan satt sig långt in och rakt i tungan på fisken.

Fiskar på fram till klockan ett, då jag drar mig hemåt igen.
Jag vill helst kasta på vakande fisk. Och några kastbara vak fick jag ju, och fisk tog men skall jag sammanfatta dagen så får det bli med ordet, Svårfiskat.
Skönt dock att få komma ut, då det varit fisktorka ett tag nu.

Daniel i Teamet chockade tuppen för någon dag sen och begav sig ut redan vid fyra tiden på morgonen. Resultatet, en grann gädda på hela 7,2 kg. Metoden, mete igen.
Läs mer under hans nyheter.



-=Skitfiske=-

Inga kommentarer: