Translate

torsdag 14 maj 2009

Communication Breakdown

Fiske känns långt bort just nu.
Jag låter Led Zeppelin hjälpa mig förtydliga dagarna som gått av min jourvecka hittills.
Och då återstår fortfarande fyra dagars jour.





Lite fiskesnack måste jag väl ändå få till. Jag sitter och läser Lunkans senaste inlägg om FVO i och kring Åredalen. Och han har en stor tydlig poäng i vad han skriver.
Jag tror på ett sådant grepp. Gemensamma regler, en större grupp som kan hjälpa varandra vid tillsyn av fiskevatten och att reglerna efterföljs och naturligtvis enkelheten för oss alla fiskare som finns i, eller vill komma till området.
Har man som jag fiskat så många år i området så ser man ofta att fisket bedrivs utanför dom regler som är uppsatta. *Fiske på förbudsstreckor *Felaktiga metoder *Fisk utanför angiven storlek som läggs i plastpåsen eller ännu värre slängs i skogen. *Nedskräpning, bara för att nämna några.
Ett tillägg är att jag fortfarande under över 30 år ALDRIG blivit kontrollerad på fiskekort.
Nu skall jag kanske tillägga att jag vid något tillfälle fått påhälsning av tillsynesmän som känt igen mig och istället delat en kopp kaffe med mig istället.

Just reglerna i och kring fiskevattnen är något som vi alla måste försöka hjälpas åt att följa, men som också är ett generellt problem runt hela landet. Ni som följer minns säkert att jag skrev om kuststreckan som jag fiskar havsöring vid, och som periodvis är klädd med nät långt in på förbudsområden.
Det gjorde också en satsning på lekvadndrande havsöring i ån här i Hallstavik där FVO var delaktiga i arbetet. Man skrev regler för hur fisket sen skulle få bedrivas i Edeboviken med nät.
Ej strandnära löd en punkt.
När sen delar ur just nämnda FVO själva lag nät i viken, under vandringen och strandnära så funderar man på hur det är ställt.


-=Skitfiske=-

3 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Fullständigt lysande rubrik !

Mattias Lindberg sa...

tack för en bra blogg och jag förstår din längtan till Ottsjö... Jag är själv priviligerad att få bo där sen 4 år och byn tillhör säkerligen en av sveriges vackraste.

Patrik sa...

Tack för ditt inlägg Mattias.
Kul att du gillar den.

Jo, längtan är tuff nu. Men snart så, är jag tillbaka igen.
Att den tillhör en av dom vackrast belägna byarna i sverige tror jag ingen säger emot.

//Ha det gott