Translate

lördag 30 maj 2009

Gäddhugg i sommarvärmen.

Den här vyn har jag längtat efter några veckor nu. Utloppet ur hamnen.
Drog mig hemma en stund på morgonen, hämtade andan efter några veckor som varit tuffa på många sätt. Men när pusselbitarna börjar hamna på rätt plats finns åter tid för riktig rekreation, dvs jag och min båt.

Hade ställt in siktet ganska lågt, huvudsaken var att komma ut.
Men gäddorna var hemma och innan dagen var över så hade 8 stycken av dom synat min båt från insidan en kort stund.
Vattnet börjar bli varmare och gäddorna får snabbt "mjölksyra". Behandla dom varsamt och ta gärna in dom hårdare för att korta ner fajten och därmed risken att dom inte återhämtar sig, utan dör en stund efter återutsättningen.
Dom åtta som jag fick höll alla nästan samma storlek, mellan 1,5 till 3 kilo och alla tog dom på mitt vanliga bete, Zalt Zam, denna gång i färgerna Blå/Silver.

Efter ett bra fiske så var det dags för fika i någon fin lävik. Valet föll på en liten ö som vi kallar "Stolar och Bordskär".
Fanns fler i viken som ville dela min medhavda macka, så ut med en kantbit och fram med kameran.

Klockan går fort en sådan här dag, och snart var det dags att bryta för att åka in till Anneli och laga mat. Idag står Regnbåge på menyn, filéad och stekt med pressad potatis och romsås.

Imorgon bär det av ut igen, då med sällskap av Granaten och Fluganberg. Det gäller att passa på, nu när sommarvärmen kommit till Roslagen på riktigt.

-=Skitfiske=-

Inga kommentarer: