Translate

söndag 1 november 2009

Små gröna män, hindrade våran upptäckarlusta.

Idag skulle det rekas nya heta ställen för Havsöringen. Tidig start som vanligt och efter att Fluganberg och jag hade kört några mil ut mot kusten så möttes vi av bommade vägar och förbudsskyltar.
Vi hade nämnligen tänkt oss att ta oss ut på en till synes spännande kuststäcka som delvis ligger inne på militärt område. Men som sagt, idag var området stängt för skjutövning så det var bara att vända. Nu föll valet istället på en gammal beprövad hotspot. Vi fiskade oss ner utmed den sträckan utan att ha någon kontakt.
Havet låg nästan stilla vilket inte är något gott tecken. Lägger vi därtill det låga vattnet och att vadarna låg hemma så förstår ni själva vad resultatet blev.
Jag hade dock en liten öring som följde draget in mot land, men det var allt.
I bakgrunden hör vi hela tiden tunga skottsalvor från skjutfältet.

Efter lite fika så bestämdes att vi skulle åka till Väddökanalen för att titta lite och för att jag skulle testa mitt nya flugspö. Vision 3Zone 10# klass 8.
En angenäm upplevelse tycker jag. Spöt laddar fint och sköt min Bullet Nympf lina riktigt bra.
Ska bli kul att få testa på spöt ordentligt nu under vintern och kanske till och med på vårens Gäddor.


Väddö Kanal med Bagghusbron i bakgrunden.

Vem kollar in vem tro?

En skön vandring bland höstlöven.


Vi fiskade oss från bron och norrut en bit, bröt för ytterligare en kopp kaffe och lite skön avkoppling medans dom sista gulfärgade höstlöven sakta dalade ner mot kanalens mörka vatten.
Luften är frisk och kaffet smakar väldigt gott där vi sitter.
Efter en stund så bryter vi upp från fisket för att återvända hem. När vi åter sitter i bilen så piper det i min mobil. Och bilden av en nyfångad Harr dyker upp på min display.
Det är från Lunkan och Stig, mina fiskande vänner från Jämtland som tydligen gör en tur tillsammans med flugspöna i handen.
Jag visar bilden för Fluganberg som utbrister,
-Dé é ju för fan en Harr!!!! -Vem skicka den där???
Sen är snacket igång och vi väntar med spänning på deras rapporter på sidor. Årefiske och Flugfiske i Årefjällen.
Grabbarna från Jämtland frestar med nyfångad Harr.

Nu väntar en veckas arbete igen, men till nästa helg landar det Jämtlänningar i Roslagen för fiske efter Havsöring. Så, välkomna ner till Roslagens sköna famn. Vi hoppas på bra väder, trevliga dagar och kanske till och med silver på kroken.

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Hi hi, en liten överraskning. Vem var det som kallade harren solfisken eller nåt liknande? Novemberharr och kalla fingrar går lika bra !