Translate

måndag 20 september 2010

Måndag hela veckan helst

Måndag morgon och INTE gå till jobbet. Natten blev tuff och med ett sms meddelade jag chefen att jag plockade ut en semesterdag. Inför det som komma skall måste jag ladda mina batterier och fylla mig med energi, så efter ett telefonsamtal så hade jag fått sällskap av Fluganberg för en dag på sjön.

En snabb båtfärd senare så var vi ute på för dagen helt nya fiskeplatser än dom vi hållit till på de senaste gångerna. Andra kastet och hugg av gädda, detta bådade gott och inom kort så hade Fluganberg kontrat med två s.k hugg, braxen båda gångerna.

Braxenberg i C&R tagen

Nu bestämdes att vi skullet försöka på lite nya ställen. Sjökortet fram och sen var det bara att blöta fingret och kolla varifrån vinden kom.
Alltid kul att testa lite nya ställen och vädret var med oss med sol från en klarblå himmel.
Det som däremot kan vara ett problem är att hitta gäddorna.
Nu skulle det visa sig att dom var usla på kurragömma för dagen.
Ganska snart hade jag korkat av fem gäddor och Fluganberg tre, men det skulle komma mera.


Ytterligare en lite transport genom trånga sund och under vägbro så hittade vi nästa gömma med leksugen fisk. Nu var det dock Fluganbergs tur att kroka flertalet gäddor och därmed stod det helt plöstligt sex lika i båten, och inte nog med det så passade han på att kroka dagens största också, ingen jätte, men ändå en fisk på dryga 3 kilo.

Dagens största

Vi gjorde sen ytterligare ett platsbyte och när sedan dagen var avslutad så hade jag krokat av 10 gäddor och Fluganberg 9.
Knapp seger till kapten alltså.
Skönt ha vänner som med kort varsel kan ställa upp för en dag på sjön och lite avkoppling.
Balsam för själen, som det heter.
Sa jag förresten vilket bete vi använde?
Japp, rätt gissat, Zalt Zam, med för dagen en ny färg till test, som visade sig vara riktigt het i de soldränkta skärgårdsvikarna.

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º> 

Inga kommentarer: