Translate

söndag 12 september 2010

Två dagar i Gäddvatten

Lördag 11/9

Har tillbringat två dagar till sjöss i gäddvatten.
Lördagen var sedan länge bokad med en nyvunnen fiskevän Charles Wilson, från USA och hans två lika fisketokiga vänner, också dom från det stora landet i väster.
Jag skulle guida och efter att ha haft riktigt bra fiske det senaste dagarna så kände jag mig ganska lugn när jag tog emot på bryggan nere i Herräng.
Tanken vara att fiska av de platser som givit fisk det senaste dagarna, det enda som oroade mig dock var regnet som hängde i luften och det faktum att havet låg spegelblankt.
Fiske efter gädda så här i september utan att få lite hjälp av vindkanter kan vara riktigt svårt då gäddorna oftast börjar röra sig över större områden och gärna går lite djupare då.

Redan på vårat första stopp hade Andrea fisk efter vid ett par tillfällen som slog i ytan men inte krokade fast, så när jag i ett vevstopp kände ett ganska svagt hugg och sen fast fisk så infanns sig ett litet lugn i mig.
Men det var väl också där som vändningen kom, gäddan som tagit min Zaltwobbler kommer sakta mot båten men väl där så fick jag mitt livs fajt.
Uppskattningsvis någonstans kring 130cm gäddmadam visade sig nämnligen i ytan grinade illa med sin wobbler i käften och gav mig sedan en rejäl dans i cirka 20 minuter.
Hon rundade båten ett par gånger och hela tiden tog hon mer lina från rullen och i ett av hennes yttervarv var hon så nära att hon med en kort rusning tog till flykten in i vassen.
Jag försökte hålla henne, med spärren nästan i botten men djupare och djupare in tog hon sig och det oundvikliga hände, linan kom rakt emot mig och föll sedan ner på vattenytan, både wobbler och gädda var förlorade.
Mitt tidigare personliga rekord på gädda är från 1800-talet och ligger på 11,8kg, här var det en madam som garanterat bjudit det personliga rekordet en match, absolut 10++.
Det enda som var lite kul med det hela var att mina amerikanska vänner fick se hur stora våra svenska gäddor kan bli.
Men någonstans där så dog hela fisket ut, vi försökte på plats efter plats, alla ställen som jag normalt gör en sväng förbi men ingenting hände, några följare och jag fick kroka av någon mindre gädda.
Dick och Andrea fick istället tillfälle att tillsammans med Charlie berätta om alla de platser de blött sina linor på, fantastiska fiskestorys från Canada, Kodiak, Mexico bland annat.
Det vara bara för mig att njuta och låta mig drömmas bort.

Dick och Andrea, två riktigt vana storfiskare.

Morgon gick över i eftermiddag, och fortfarande var det Andrea som varit närmast en krokad gädda.
Men till slut, i en av alla vikar vi testade som kom till slut dagen fösta fångst för mina gäster, och då var det Dick som lyckades lura en liten gädda.

Dick med sin 500-kast gädda.

Dagen avslutades som den började med ett lätt regn över ett fortfarande nästan spegelblankt hav.
Fiske är precis så här, ena dagen fullträff andra dagen bom.
Totalt fick vi 5 gäddor.
Jag hoppas dock att mina vänner hade en skön dag på havet och vem vet, är de tillbaka till Sverige så kanske jag kan få bjuda på revansch.


Söndag 12/9

Full fart hemma, dammsugaren sveper fram genom rummet och på stereon dånar bra städ-rock´roll.
Men någonstans gnager gårdagens tappade storfisk och det något sarjade självförtroendet över min guidning.
Så mellan hallen och vardagsrummet slår jag av både rock´n roll och städhjälpen och ringer Fluganberg.
-Vad säger du, är du sugen?
Jo då, han var med på noterna men måste bara ta sig hem från svampskogen först.
Jag lämnar de tråkiga städmaskinerna bakom mig och åker för att hämta upp Fluganberg.
En timme senare sitter vi på väg ut mot gäddvikarna igen. Här skulle skipas rättvisa i gäddvatten igen.
Samma ställen som igår men med den skillnaden att idag fanns åter vinden och ganska snart stod mitt spö i en mindre båge och jag var tillbaka igen, eller?
En silverblank stekpanna kommer plogandes med sidan mot mig, den klart förvånade braxen hade fått en Zaltwobbler rakt genom ryggfenan.

En ny Zalt är född, Braxen-surprise.

En lika radikal vändning som igår, fast åt det bättre, blev det nu efter den felkrokade braxen.
Under en dryg timmes fiske landades den ena efter den andra gäddan, och störst för dagen blev Fluganbergs fina fisk på 6 kilo. 

6 Kilo ilska

6 kilo ilska och ytterligare några kilos glädje förenade i en fotosession.

Jo då, Rospiggen fick också han fisk, 3 kilo nådde denna Gädda.

Testade en ny färg på Zalten för dagen.

När kvällen var över kunde jag räkna in 5 gäddor, den sista inte större än en akvariemodell av gädda och Fluganberg hade krokat av 3 stycken.
Till detta flera påslag och lite jagande abborre.
Tänk så olika det kan vara, igår segt och svårfångat och idag, återigen gäddor som var på riktig jakt.
För mig verkar det ändå som att detta är året då större fisk går förlorad, igår Gäddan på 10++ och under mina turer till Jämtland så har jag tappat riktigt fina öringar och harrar.
Men en säsong som var kort, men väldigt lyckad var i alla fall Braxensäsongen.

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: