Translate

söndag 21 september 2008

Fiske sköna septemberdagar.

Så kom äntligen solen till Roslagskusten.
Och så kom också äntligen dagen då Matte och Daniel fick en åktur i Herrängs skärgård.
Vi har försökt länge att få till en dag, när vi alla tre skulle kunna komma loss. Men det har varit svårt. Så mycket bättre då att det vart just en sådan här fin Septemberdag.
För väder och vind visa sig från sin allra bästa sida och ganska snart så åkte overallerna av för värmen skull.

Min tanke var att vi först skulle fiska av vassvikar som jag vet brukar kunna ge fisk på hösten, fast kanske är ännu ett strå vassare på våren.
Det var mycket segt till en början och först efter en timmes fiske så landade Daniel en liten Gädda på ett av sina Jerk´s.
(Kolla gärna in hans sida, och hans Jerkbait´s. Rospiggen Jerk )

Vass efter vass testades utan att direkt ge något bättre fiske.
Med ett undantag, där två Gäddor på kort tid visade sig i sin jakt efter föda, och Matte drog sin Jerk i vakringarna. Hugg och fast fisk.
Det roliga med den var att Daniel samtidigt filmade och fick med alltihop på linsen.

Nu hade det hunnit bli tidig eftermiddag och det fick vara slut på vassfisket. Dags för grynnor och steniga stränder. Och på dessa platser hade vi en fin eftermiddag, där många av mina "hot-spots" testades, och där vi också hade en del heta påslag.
Störst vart min Gäddmadam på ganska precis 5 kg.
Aldrig artigt av guiden att ta den största, men jag tror nog att både Matte och Daniel har överseende med det. Dom grabbarna kan Gäddfiske och låter nog mig plocka någon tröstgädda ibland.


På bilderna nedan så ses Daniel ta en välsmakande kopp TermosKaffe och på den andra bilden så susar vi fram över Singöfjärdens blanka vatten.





Mattes Filmstjärne Gädda


Sammantaget vart det en underbar dag på sjön, med trevligt sällskap.
Varken manskap eller för en delen dom djur som ni ser på bilderna for illa under dagen.
Gäddorna som kom upp, återutsattes alla i havet igen.
Detta är verkligen Catch and Release fiske. Och skärgårdsgäddan är värd att skydda.
Beten som användes under dagen var Rospiggen jerk´s och Bustejerk´s, och för min del min nya favorit i Wobblersamlingen, Zalt Zam.
Färgerna som gick var alla ganska dova.

Tack för en skön dag till mina fiskevänner.


Dag två denna helg, idag söndag.
Efter en fika i Nånö så for jag hem och packade för ytterligare ett fiske.
Denna gång till Fyrväpplingen med en förhoppning om att få vakande Regnbåge att stiga till mina flugor.
Det började bra med fisk redan på andra kastet.
En fajt som varade en kort stund innan fisken gav sig tillbaka ner i djupet igen.
-Lovande!! tänkte jag.
Och rodde in i en vik för att fortsätta fisket med min fjädermygga.
Men riktigt så enkelt är nu inte fiske efter regnbåge.
Där i viken blev jag stående en bra stund, utan den minsta antydan till fisk.
Myggen tvingade mig tillslut ut på öppet vatten. På med en Montana och ro runt en stund.
Det ena hugget efter det andra, men ingen fast fisk.
Ankrar och flugbyte igen, denna gången en lite större nymf, Black Martinez storlek 12.
Fast fisk nästan direkt.
Naturligtvis så tror man ju nu då att man hittat flugan för kvällen.
Men så var det inte.
En stund senare så kapitulerar jag och byter återigen fluga.
Denna gång drar jag till med en Zonker storlek stor. Både kastar och ror utan att något händer förrän jag drar in flugan för att åter byta, då sticker linan iväg i sidled och en regnbåge gör 3 häftiga luftsprång innan den går av den också. En av dom finare, kanske runt 1,5-2 kilo.
Det vart det sista draget i linan den här kvällen.
Jag sitter av stunden när kvällen övergår i mörker, lätt drivande ute på sjön.
Fotograferar lite och lyssnar på fiskgjusens ensliga skri.

En väldigt skön helg är till ända, och inför sådana här höstdagar kan man bara lyfta på hatten och ödmjukt tacka för att man fått vara med om det.
-=Skitfiske=-

Inga kommentarer: