Translate

lördag 6 september 2008

OttsjöSerien

Jag skrev också ganska tidigt i bloggen att jag skulle återkomma med min s.k Ottsjöserie. Dom flugval som jag ganska frekvent gör intill ån. Naturligtvis så är det väl inte några chockerande nyheter, utan ganska så vanliga flugor runt om i landets alla flugaskar. Och vi flugfiskare vet nog att visst har valet av fluga betydelse, men det kanske är mera HUR vi fiskar dom som fäller avgörandet. Jag till exempel har nästan aldrig lyckats i Storån med en sådan klassiker som Guldribbat Harröra, trots att andra säkert har det.

Så, låt oss se vad flugbåten har med sig!

På bilden nedan ser ni från vänster en Nattslände puppa, en fin fluga att ta fram under sensommarens kvällstimmar, precis innan det mörknar helt.

Nästa är en riktig klassiker som aldrig slutar att förvåna, Superpuppan.
Näst på tur står Myran, den svarta (som på bilden) eller som jag binder den med brunt hackel istället.

Dom två sista är samma fluga fast i olika färg bara, och det är CDC Tussen i Oliv och Svart.
Dessa är utmärkta små flugor, som du kan välja att fiska hur du vill egentligen, som infettad flytande kläckare eller strax under ytan som nymf.

Några andra som inte heller dom är något att "stoppa pressarna" för är dessa fyra som finns på bilden nedan.
Från vänster igen då, så ser vi först en riktig favorit, och en fluga som kan få vilken seg Harr eller Öring som helst att stiga till ytan, Klinkhammer. Har prövat massor av färgvarianter genom åren men sett att denna Oliv eller en Brun variant är dom som går bäst.
Nästa fluga däremot är en egen variant, både till bindsätt men också färgval.
Denna har gett mig några av dom antal Harrar som jag tagit på 50cm´s-strecket.
En blandning mellan den mycket kända Humphyflugan och en annan klassiker Deep Purple.
Kroppen har en djupt lila färg, och som ni ser hackel i svart.
Har inget namn, men har kallat den för Storåslända lila.
Näst på tur står en Midget Svart Nattslända, och sist men absolut inte minst en fluga som jag ibland kan tycka att många har glömt bort, Europa 12;an.
Den flugan har jag många fina stunder med från min favorit å.

Nu på tur står lite större flugor, sådana som jag knyter på samtidigt som jag byter tafsände till lite grövre dimension. Dessa flugor som ni ser nedan fiskar jag nästan uteslutande nattetid, eller ibland om fisken är trögvakad.
En fiskekompis, Granaten, tog en Harr på 50+ en vårresa till jämtland på en sådan här, mitt på dagen. Han hade knutit på den som en ytligt fiskad upphängare.
Och jag själv har ett antal öringar och harrar på runt kilot på dessa.

Första flugan från vänster är en Streaking Caddis. Nästa efter den är en Goddard Caddis, inte den heller någon okänd fluga direkt. Och sist en Muddler Minnows.
Den sistnämnda hade Mårta fina påslag på under våran höstripp för ett tag sen.
(den kan ni läsa om här)

Dom sista flugorna i båten är också dom vanliga tror jag hos dom flugfiskare som jagar lekvandrande öring under dom sista skälvande fiskedagarna i augusti, innan strömmande vattendrag stängs i Jämtland.
Närmast ligger en Conhead, vilken finns i en mängd olika färgvarianter, just denna brun med det röda på underkroppen för att se ut som gällocken hos en flyende fisk.
Det är något som går igen även hos dom andra två flugorna, som är Mantissa och längst bort i bild en Zonker variant.
Conhead och Zonker är ganska nya för mig, men har kommit mer och mer nu på slutet.
Mantissan däremot och varianter på den, har jag fiskat med länge med bra resultat.

Så!! Detta skulle då vara den s.k Ottsjöserien??
Nja, något litet ess i rockärmen finns kvar kan jag lova er.
Men, en av dom sakerna som jag gillar med just flugfisket det är just det där som händer inom mig, när jag hittat den flugan som Harren eller Öringen stiger på just för dagen, för den stunden.
Och att få göra valet själv, bland dom flugor man suttit och bundit och det stiger fisk till dom det är en sådan känsla av tillfredsställelse att jag inte vill ta den ifrån er genom att ge er alla dom flugorna jag sätter på tafsänden.
Ta er istället tid vid vattnet, sätt er ner, lyssna på forsen och låt alla sinnen vara med i era egna flugval vid just den där nacken eller i det där bakvattnet som ni likväl som jag redan nu börjar längta efter till nästa år.
Tänk på att fisken och strömmen avslöjar ganska väl vad som går just för dagen.

-=Skitfiske=-


Inga kommentarer: