Translate

måndag 20 oktober 2008

Fira & Vårda Arv

1000 är ett kul tal, roligt och inspirerande tal.
Ett tal som jag uppskattar och blir glad av.
Det är nämligen det tal som symboliserar så många som besökt min sida.
Jag trodde aldrig när jag drog igång denna blogg att mina ord skulle beröra och intressera så många som den faktiskt har gjort.
Och genom den så har jag också fått två nya vänner som delar mitt intresse för fisket, fiskarna och upplevelsen i naturen, Lunkan på Årefiske och Stig på Flugfiske i Årefjällen.
Tack alla ni som besöker och läser min blogg. Tack för alla uppmuntrande ord.
Jag skall försöka att fortsätta vara läsvärd och intressant. Och jag hoppas att ni fortsätter att titta in lite då och då.



Ytterligare en sak som är värd att fira.
Jag är numera medlem i Team Rospiggen. Ett litet fiske team som bildades av Matte och Daniel.
Vi kan ståta med två båtar, och vi täcker två stora områden i Norra Skärgården, dels runt Kapellskär, Furusund och sen norr om Väddö, Herräng och Singö.


Mitt sista inlägg för dagen och absolut inget man spelar puka och trumpet för.
Vi har några få riktigt fina reproduktionsområden för Havsöringen i vår del av landet. En av dom platserna är Tullviksbäcken som har direkt anslutning till havet. Där har sen många år funnits en stam av lekande havsöring som också bevakas under lekperioden.
Det finns också Flodnejonögon som också dom använder bäcken för sin reproduktion.
Nu har jag fått veta, att det finns folk som faktiskt tar sig både ork och tid att smyga sig dit vid obevakade tillfällen för att fånga öring med håv.
Detta måste få ett slut. Vi måste värna om det arv vi har idag, vi måste lära oss att vara rädd om dom små underverk som vi har runt omkring oss i vår vardagliga miljö.
Om ni hittar omärkta nät eller folk som fiskar inom skyddsområdet så rapportera gärna detta till någon av nedanstående.

Numret till Kustbevakningen är 08-789 79 94 bemannat dygnet runt.
Eller till Polisstationen i Norrtälje tfn:114 14

-=Skitfiske=-

1 kommentar:

Lunkan sa...

Först och främst
Grattis till de första 1000. Många är de 1000-firanden du kommer få göra i framtiden :-)

Sedan till det sorgliga.
Den sista idioten är tyvärr inte född ännu, eller som min gode vän Gudfar brukar säga. "Jag simmar i ett hav av idioter"
Hoppas ni plockar någon av dessa marodörer som ränner runt i lekbäckarna med håv. FY FAN! på ren svenska.

Lunkan