Translate

tisdag 14 oktober 2008

Zalt (Kille) Zam regerar

Underbara morgon.
Åter står jag på bryggan och ser ut över hamnen där solen leker tafatt med vinden bland dom båtar som fortfarande ligger kvar.
Det blir solspeglar på ytan som vinden snabbt försöker att sudda ut.
Det viner i masterna på segelbåtarna och ljudet fyller den annars helt tysta hamnen.
Luften är hög och klar och så där härligt frisk att andas in.
Snart kommer mina fiskevänner, Matte och Daniel och tillsammans skall vi ge oss ut på en dag fylld av fiske.

Starten får bli lite drag ut med vasskanter som brukar ge fisk så här års.
Jag är den som först har kontakt med Gädda, men den följer bara efter och försvinner sen ner i skydd av gräset igen.
Några kast senare så har jag åter kontakt och denna gång så sitter gäddan. Ingen bjässe och den är snart lossad och i vattnet igen efter fotografering.

Zalt Zam, och den vanliga färgen.
Det skulle visa sig efter dagens fiske att återigen var det just den wobblern som skulle regera.
Fortsatt fiske i grunda vassvikar och jag har flera följen och hugg, innan vi ger oss av ut till fiske på steniga bottnar runt öarna.
Här blir det Daniel som är först till krokning på en egentillverkad Jerk, Rospiggen Inverted.
Inte det heller någon större Gädda.


Vi kör av två heta ställen innan vi bryter för lunch.
Den stog Matte för idag, och det vart härligt goda Rostbiffklämmor, med potatissallad och grönt därtill. Mycket gott, och välbehövligt, för som det sägs, sjön suger.

Mätta och belåtna resonerades lite kring det fortsatta fisket.
Vilket faktiskt var riktigt trögt. Vi såg inget mönster alls.
Fisken vi tagit hade både huggit i vassvikar och utmed öarnas vindsida, och även i skuggiga stenkanter.
Ny strategi, vi testar av grynnor med närliggande djupkanter.
Vi har följande gädda, och några drag i våra beten innan det åter sitter en gädda.
Zalt Zam!!
Ställningen mellan oss tre i båten är nu 4-1-0 och kaptenen myser i aktern.



Vid nästa platsbyte så ser vi skärgårdens majestät sittandes i ett avlövat träd på en liten ö, innan han tycker vi kommer för nära och lättar från sin utkiksplats och på låg höjd seglar iväg till ett mera rofyllt ställe.

Solen börjar stå lågt nu, och en dag på sjön går så otroligt fort.
Vassar och träd ser nästan ut som om dom skulle stå i brand.
Vi flyter sakta fram och göra våra sista kast för dagen.
Näé hör jag Daniel säga, när Gädda nummer fem går på, och snart låter sig motvilligt fotograferas innan även den släpps tillbaka.
Draget? Zalt Zam naturligtvis.
Körde hela dagen med ett och samma drag och kan, trots att fisket för dagen varit ganska trögt, känna mig nöjd med min zalta kille från draglådan.


Skulle jag få göra någon reflektion över varför fisket varit trögt så är det vädret.
Vattnet är väldigt klart så här års och det vackra vädret gör det svårt att komma åt gäddorna där dom står. För tydliga kontraster helt enkelt.
Kanske därför som jag kunde räkna in fem Gäddor idag, eftersom den wobbler jag hade på är ganska svag/dov i sina färger.


Vi gör några sista kast strax utanför hamnen, i det som vi kallar vrakviken, innan vi ger oss och åker hemåt.
Trots det dåliga fisket så är vi nog alla tre ganska nöjda med dagen.
Och jag inser att jag har det väldigt bra, som har möjligheten att få komma ut så här i skärgården och tillsammans med trevliga vänner som Matte och Daniel.
Ibland är livet så väldigt enkelt att leva.

Tills vi ses igen, skitfiske till er alla.


Till sist vill jag tända ett litet ljus för en legend.
Mel Krieger har gått ur tiden.
Hans betydelse för flugfisket är nog svår att sätta ord på.
Men många av oss flugfiskare nämner nog hans namn som en av dom stora, som betytt mest för flugfisket, så som det ser ut idag.
Läs gärna Lunkans rader om Mel.

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Härliga rader Patrik. Känns som man sitter med i båten.
/Stig