Translate

måndag 27 oktober 2008

Stekt Gös & Braxenbett

Måndag och klockan ringer, men inte för att jag skall hasa mig ner till jobbet, nej, nu är det med lätta steg jag hoppar ur sängen säkert en halvtimme före klockradions elaka burrande.
Fiskedags med Matte och Daniel och semester från jobbet.
Vi har bestämt möte klockan 10:00 vid hemmahamnen för Matte.
Jag är där lite tidigare än den utsatta tiden, och jag vet inte om det är det som snurrar till det för oss, för vi får efter ett snabbt gaspåslag och några kast vända åter för att hämta reservbensinen.

Solen skiner och Daniel påstår att jag kommer med solen. Det är i och för sig kul och trevligt, men för fisket är det ju inte så bra. Vi driver runt bland vassvikarna och efter en stund blir jag den som först får kroka av Gädda. Betet börjar kännas tjatigt, men visst är det en Zalt Zam som lurar den lille till hugg.
Daniel missar två och jag missar en innan vi bryter för en kopp kaffe.

Stärkta efter kaffe och bulle fiskar vi av en kant som brukar ge fisk innan vi planar ut båten och ger oss ut i skärgården strax söder om Kapellskär. Tanken är att försöka fiska på grunda sand- och tångbottnar utmed öarnas vind uddar. Tidigare resa för Matte och Daniel gav flera fiskar så visst är det lite nyfiket och ivrigt när vi släpper av gaspådraget och driver in i en av vikarna.
En Sparvhök eller om det var en Duvhök, svårt att se i flykten, jagar upp en stor flock Sidensvansar ur ekarna som står avlövade på ön. Dom gör ett svep ovanför oss innan dom åter sätter sig i träden igen. Höken missade denna gång, men sätter sig åter för nytt försök.
Matte är den som får kontakt med Gädda inne på det grunda vattnet.
Men det var också det enda vi hade kontakt med där ute.
Vi bryter för en lunch, som återigen Matte står för.
Grillade hamburgare, med bacon och annat gott till.

Mätta och belåtna är vi åter i båten. Vi kör av ytterligare en grund sandvik, som säkert kan hålla havsöring bara graderna i vattnet och tiden blir den rätta, innan vi ger oss av in i den djupa vik som slutar i hamnen där Matte har sin båt.
Nu satsar vi på ställen som alltid håller Gädda, och visst, så också denna gång.
Först till fast fisk blir jag och min Zalt, också denna en av dom mindre.
Daniel följer ganska snart mitt exempel och på en av sina Jerkar drar han dagens hittills största.

Nu skall jag testa min sen tidigare inköpta Alien. Tungt bryter den ytan och efter bara två kast har jag en lite större Gädda efter i vattenytan, den slår två gånger mot gummifirren innan den vänder åter ner i mörkret.
Nu fick jag efter ytterligare några kast min första fisk på Alien, men kanske inte det jag mest önskade.

Om Braxen högg av hunger eller om den helt enkelt blev förbannad på det blåa gummimonstret vet jag inte, troligtvis det sista.
Tätt av Braxen var det nog, och just den matchen vann Daniel med två krokade.
Matte visade oss vad som gällde och krokade, mitt ibland dom blanka simmande stekpannorna, en Gädda. Inte det heller någon jätte, men fisk är fisk, och nollan byts mot en etta i statistiken.


Vintertiden gör att solen sjunker snabbt, och vi har nog bara ett kanske två ställen till att fiska av innan det blir mörkt.
Nu är det avslappnat uppsluppet i båten, och det ena ämnet efter det andra avhandlas.
Kanske vore något för våra politiker att testa, ta ett spö och några polare, stäm möte i någon sjö och fiska er igenom världsproblemen.
Kanske inte den bästa lösningen, men håll med om att världen inte känns så eländig och svår och full av dumheter när man sitter med några bra vänner och ett spö i handen och ser solen skapa dom vackraste färger på himmlen.
Men inte ens nu fick man njuta helt ut. Daniels rulle spinner loss, och fast fisk i fören.
Han höjer måttet för dagens största ytterligare, och denna gång stannar vågen på ca 3,5 kilo.
Och vid nästa vik svarar Matte på det och dagen slutar med en 2;a i protokollet för oss alla tre.
En skön dag med till en början sol och och 7-9 grader varmt i luften men som övergick i mer moln och tilltagande vind.
Vattnet skiftar från 7 till 8 grader.
Men nu var inte min dag slut här. Middag väntade hos Anneli och gissa om jag vart överraskad.
Titta bara på fotot.

Stekt Gös, med stekta höstkantareller.
En dopp sås av wasabi soja. Pressad nykokt potatis, och till detta en Crème gjord av Philadelfiaost och röd stenbitsrom.
Det kallar jag måndagsmiddag. Och det räckte till en matlåda också. Njutningen får en uppföljning imorgon till lunch alltså.
En helt underbar avslutning på en perfekt dag.
Nu väntar vi med spänning på vilket väder som kommer mot helgen. Blir det stormfritt så är det dags för första havsöringsdraget i mina hemma vatten.

Inga kommentarer: