Translate

onsdag 18 januari 2012

Nytt år nya planer

Jag tror att jag inte är ensam att så här i januari sitta med kartor i knät, surfa runt på google earth och eniro, allt i jakt på sommarens planer, nu kan vi börja prata om brasfiske.

Om allt går som planerat så blir midsommarturen till Idsjöströmmen och Ottsjö förlängd så att istället för sex dagar så blir jag borta en och en halv vecka. Start i Idsjöströmmen 3 dagar och sedan resterande i Ottsjö med omnejd. Planen är att jag äntligen skall få ta mig ut på fjället igen för fiske på lite mer orörda vatten.
Ni vet sådana där vatten som man benämner med egna namn och där man väldigt sällan tar bilder med tydliga landmärken. Under den resan finns också planer på att få med mig mina fiskevänner på en hel dag med kamera istället för spö i handen.
Målet för den planen är Issjödalen via Grönvallens lappläger, ett stycke mycket vacker och unik natur där också Jämtlands enda naturliga pyramider finns.
Ett naturområde som jag anser att man från svenskt håll borde lyfta fram ännu mer och varför inte göra till världsarv.

Mina söner börjar även dom längta upp till Jämtland, så kanske blir det en tur med dom också till Ottsjö och när vi ändå är inne på Jämtland, så lutar det även åt att öringracet blir av i år igen i slutet av augusti för att sedan avsluta säsongen med Idsjöströmmen i september. Kan alltså bli en riktigt trevlig sommar med mycket tid i mitt kära landskap.

Hemmavid så hoppas jag på tidig sjösättning och sen många dagar/kvällar i båten bland koppar och skär.
Förra året så var det strandhugg på St Roten vilken ni kunnat läsa om här tidigare, i år finns nya planer för sådan åkning. Att turista på hemmaplan är inte illa alls.
Måste också utveckla flugfisket på abborre ännu mer.

När det gäller mitt engagemang för våra havsöringar i Skeboån så hoppas jag verkligen på några positiva besked redan nu under våren, bland annat så vill vi gärna få möjlighet att bjuda vår Länsfiskekonsulent Henrik C Andersson på en kopp kaffe intill åns stränder för att prata om kommande planer och idéer.
Vi kommer också naturligtvis att gå med i, vad vi hoppas, en nystartad klubb för Stockholms havsöringar som är under uppbyggnad. Vill ni läsa lite mer om detta så gå in på bloggen "Livet på Kusten" och scrolla er nedåt i inläggen. Mycket intressant idé som vi naturligtvis stödjer fullt ut. Förövrigt en mycket välskriven och intressant blogg, helt klart att rekommendera.

Först på listan står några turer till mina havsöringvikar och mars månad så är det mässbesök som gäller.

2/3 - 11/3 Båtmässan
8/3 - 11/3 Vildmarksmässan
23/3 - 25/3 Sportfiskemässan

På det stora hela så kan man säga att ord som utveckling, njutning, avkoppling, spänning, här och nu, nyfikenhet, engagemang, vänskap och några till, skall få ännu mera utrymme i mitt liv och dirigentpinnen får som alltid vara flugspöt och kameran.


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: