Translate

söndag 12 april 2009

Glada Löjor i bäcken

Flera vänder har jag gjort ner till hamnen för att se att isen sakta dragit sig undan.
Idag var den så äntligen helt borta även från hamnen.
Det bottenmålades och tvättades på flera av dom uppställda båtarna.
Den förr så goda doften av tjära har nu bytts ut mot rengöringsmedel och bottenfärgsdofter, och lite här och var även skvalet från radions P3.


Vi drog oss fort ut mot bryggorna och den klart mycket friskare doften och lugnet.
Vid en nyligen sjösatt båt satt en familj på bryggan och tog en fika i solen.
Två båtar hade kommit i vattnet, men nu fylls nog platserna ganska fort skulle jag tro.
Här och var lös små knippen av tussilago i det bruna gräset.



Vi gick ner till den lilla bäcken för att titta om det fanns någon fisk i den. Och bäcken var full av löjor, som så här års vandrar upp i små vattendrag för sin lek. Tusentals små silverblänken blandat med en hel del småabborre.


Vi stod en bra stund och tittade. Då och då kom några större mörtar simmande upp i bäcken, också dom i full färd med förberedelserna inför leken.
Lika rogivande som när man sätter sig ner framför ett akvarium.
Det pep till i min telefon, och en vacker bild på klarblått hav dyker upp i displayen.
Det är Matte som idag sjösatte sin Buster och nu gör en första sväng ut på vågorna.
Imorgon blir det tydligen fiske för honom och Daniel och jag förväntar mig en rapport där jag står på sidan av fotbollsplanen och tittar på sonens första match för säsongen.
-=Skitfiske=-

Inga kommentarer: