Translate

fredag 3 april 2009

Blåsippor och Upptäcktsfärd på min egen bakgård.

Halvdag på jobbet. Inarbetat tid skall tas ut.
Ute lyser solen och kvicksilvret visar 15 grader mot väggen. Det blir ett mycket kort stopp hemma, jobbryggsäcken in och fiskeryggsäcken ut. Lite kaffe packas bara och sen iväg.
På vändplanen stannar jag bilen och kliver ur, våren så som den kan te sig ute i kustbanden slår emot mig med full kraft.
In den lilla viken närmast parkeringen ligger det fullt med alfågel och ejder, som ger ifrån sig sitt karakteristiska, dova mjuka rop.
Över dom kretsar mås och tärnor, även dom sjungades på havets vårmelodi.
Jag vandrar ner mot min udde, den som under vintern givit sånt bra fiske, på vägen måste jag knäböja för att titta på årets första blåsippa.

Fortsätter min vandring. Det är lätta steg. Glad över att vara frisk igen och glad över att våren verkligen har tagit tag i Roslagen.
Längre ner på stigen slår en Citronfjäril mig sällskap en kort bit.
-Hur var det nu? Fick man inte önska sig något när man såg årets första citronfjäril?

Fiskar av viken och udden med kastdobben och som vanligt numera en ST-Epoxy i linänden.
Testar både ST-The Fylking Fly och ST-Firefly utan något resultat.
Nästa vik samma sak, kastar utan att känna något.
Vikarna ligger nästan helt i lä så fisken är säkert skygg och går lite längre ut från land i sin jakt på föda.
Sätter mig ner på en udde och spanar efter vak från jagande fisk, och det kommer också några rörelser fast långt ut från land.
För en kort stund blir det det kaos i ejderflocken när en havsörn på låg höjd sveper fram över dom. Men snart måste han ge sig av ut till havs när måsar och tärnor jagar honom bort från land.

Jag blir sittande en bra stund och spanar ut mot vikarna, men ingenting händer. Så efter en stund ger jag mig av mot bilen. Fiskar av den sista grunda viken nedanför vändplanen.
På väg hemåt så åker jag en sväng ner till Gamla Grisslehamn för ett litet besök.


Gamla Grisslehamn är första gången nämnd i skrift 1635 men var långt dessförinnan fiskehamn för bönderna i området.
Var tidigt överfartsort mot öster via Eckerö på Åland.
När sverige inrättade postverket på 1630-talet så blev Grisslehamn länk med postbefodran till och från Finland och vidare mot Ryssland.
1719 drabbades Grisslehamn av rysshärjningar och ett antal byggnader och båtar brändes, så också posthuset. Det uppfördes dock några år senare och var sen kvar fram till 1754 då det åter brann ner till grunden.
Hamnen var nu för grund och posthuset flyttades till Byholma, som nu fick namnet Nya Grisslehamn.


På 1860-talet blev det åter ett litet kort uppsving, när man började bryta fältspalt intill hamnen. Men brytningen lades ganska snart ner och Gamla Grisslehamn fortsatte vara ett fiskeläge fram till så sent som 1950-talet.
Dom första sommarstugorna uppfördes någon gång under 1920-talet.

Så, det blev en liten historielektion istället för landad fisk. Men det är kul att vara lite nyfiken även på sin egen bakgård.

Imorgon bär det nog av ut igen för lite silverjakt.
Återkommer med rapport.

-=Skitfiske=-

2 kommentarer:

Lunkan sa...

Inga blåsippor eller vak ännu, men våren är på ingående här med. Just nu strilar regnet ned och det har varit plusgrader dygnet runt i ett par dagar.
Gillar dina bilder och dina inlägg du har känsla för både penna och lins.
God jakt imorgon
Skittfiske
Lunkan :-)

Patrik sa...

Tack för dom orden Lunkan!!

Jo, imorgon är det nog dags för denna säsongs sista havsöringsfiske.
Påskhelgen görs båten iordning för sjösättning veckan efter hoppas jag.
Trevlig Helg och Skitfiske
//Patrik