Translate

onsdag 15 april 2009

Industrifiskeland

Långt ifrån vackert och långt ifrån den miljö jag egentligen eftersträvar i mitt fiske.
Men det var inte vad det handlade om ikväll. Utan mer att göra ett fiske så nära min egen bostad som det var möjligt, eller kanske jag skall säga min arbetsplats.

På mitten av 1970-talet så var fisket i viken nästan helt dött och det var död illaluktande botten långt ut mot skärgården. Kastade man en sten så bubblade det upp en mörk slammig sörja till ytan. Vitfisk i alla dess former var dominerande.
Men från 1980-talet och framåt så har bruket jobbat hårt med reningen, och efter att man muddrade nästan hela viken så återfick viken livet igen, och idag finns både Havsöring, Gös, Gädda och Abborre i hamnbassängen.
Och riggar du dina metgrejor en natt och beger dig strax norr om bruket så kan du komma i kontakt med ål.
Och som grädde på moset så har man vid flera tillfällen sett gråsäl strax utanför hamnområdet.




Fluganberg och jag siktade in oss på fiske runt järnvägsbron, och stranden på motsatt sida från pappersbruket.
Vid bron var det dock folk som fiskade, så vi drog oss lite längre ut till ett hål i vassen, där vi kom till för att kasta.
Jag hann knappt få mina grejer i vattnet innan Fluganberg hojtar till -Fast Fisk!!
En Gädda på runt 3 kilo landas och han kan stoltsera på en fotosession glatt leende mot kameran.




Fem kast senare hade han krokat och tappat ytterligare en Gädda och kastat bort tre drag.
Fantastiskt egentligen efter som jag knappt hunnit med att blöta mina grejer.
Jag hade istället full koll på gäddorna som rullade runt som krokodiler i den grunda vasskanten alldeles intill mig och naturligtvis på min kamrats fiske, som nu lockat även mig till breda leenden.

Ytterligare flytt utmed vasskanten gav nu även mig en liten Gädda.
Mannen med den obegränsade draglådan krokade också han en Gädda till, också den kring 3 kilosstrecket.
Märkte ni att jag aldrig nämnde vikten på min egen fångst?
Kallare vindar gjorde att vi vände tillbaka mot bron för att göra dom sista kasten för kvällen, och nu fick även jag en fisk som var värd att nämna vikten på, 3 kilosstrecket igen.
Två två i landad fisk.
Inte vackert men en välbehövlig avkoppling för oss båda två i industrifiskeland.

-=Fortsatt Skitfiske mina vänner=-

Inga kommentarer: