Translate

fredag 22 oktober 2010

Lite blandat godis

Imorse var marken täckt av vit slaskig snö men bara någon mil söderut så hade det kommit i mera ordentlig form. Jag har verkligen försökt att göra mig osynlig för Herr Vinter men som sagt, han knackade lite försiktigt på min axel imorse.
Det är väl bara att inse att han är här nu, för att stanna.
Såg via min fiskande vän Lunkan att snökanonerna börjat mullra i Åredalen, tecknen finns överallt.
Imorgon är det tänkt att fluggfiskegrejerna skall vädras en sista gång innan hylldammet får lägga sig över dom.
Fyrväpplingen och Put And Take fiske på regnbåge.
Håller sedan planen så är även söndagens fiske bokat, då med wobbler och sista jakten på gädda för säsongen.
Det är mycket sista nu, vad blir det kvar då?
Havsöringen såklart, den skall vi fiska på fram mot vårkanten förhoppningsvis.
Räknade efter igår, och såg att jag haft 40 fiskedagar under året, det får man väl ändå anse vara en skaplig utdelning, men också en siffra som det går att förbättra.

Via Stig så såg jag också en glad nyhet från Anariset.
Fångån blir fortsatt flugfiskevatten, och nu har man satt tiden så att man faktiskt skall kunna mäta resultatet av åtgärderna. Utvärdering skall göras efter säsongen 2011 och sedan fortgå ytterligare 4 år.
Detta är verkligen ett steg i rätt riktning, fisken måste få en chans, det går inte att ha bråttom. Människan har under årtionden deltagit i försämringen, då måste vi också tillåta att det tar tid att bygga upp igen.
Jag vill dock återigen trycka på vikten av övervakning av åns alla fina höljor.
Rykten viskar fortfarande om naturdyslektiker s.k sportfiskare som smyger dit med agnad krok och drar öring. Hur mycket vi än lägger ner i arbete på att låta naturen återhämta sig, så kan en enda sådan människa förstöra väldigt mycket. Jag ställer mig frågan, varför?
En viss förståelse kanske, om det hade rört sig om små grabbar som kommer dit på cykel, med det här rör sig om vuxna människor.
Lyckas denna satsning, så innebär det ju inte bara en fin naturlig stam öring i Fångån, utan Storån kommer även den att dra fördelar av detta.
Jag är inte biolog och har egentligen inga belägg för detta, men under alla mina år i trakten och under många samtal med lokalbefolkningen så fanns en gång, så sent som in på 60-70 talet storvuxen öring som steg in i Fångån för lek. Om den fisk som finns där idag, har dessa gener, så är den absolut värd att skydda. Och har alltså alla förutsättningar för att växa sig stor. Kanske inte i Fångån, men som lekvandrare.
Det skulle vara intressant att se resultatet på en sådan undersökning.

Till sist, ytterligare en fiskebroder i mina hemtrakter har skaffat sig en fiskeblogg.
Mats går under namnet Snipehunter, och våra vägar möttes mera frekvent tidigare då fiskeklubben var aktiv.


¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: