Translate

söndag 24 oktober 2010

Trögt i gäddmaskineriet

Det tog ett tag innan Takläggar´n och jag åter kom på fiske tillsammans. Med hus och familj så är det mycket som skall klaffa för en dag tillsammans, men idag var det så dags.
Gäddfiske stod på programmet och även om YR varnade för både regn och snö så stod vi vid båten strax efter tio i förmiddags.
Någon minusgrad i luften och det blev till att skrapa ruta både på bil och båt.
Det var ett tag sedan han faktiskt var takläggare, nu är det nya utmaningar som gäller, men namnet får han behålla

Havet låg nästan spegelblankt den första tiden under förmiddagen och av någon gädda syntes inte en skymt.
Vi fiskade runt dom vanliga platserna, men när dom inte gav något så blev det en långåkning upp till min barndoms vatten, där skulle väl ändå gäddan stå och lura.
Vassar och uddar, grynnor och alla andra tänkbara platser testades och även i lådorna botaniserades det hårt, djupt, grunt, stort och smått, men ingenting verkade locka di gröna.
Mitt på en av fjärdarna så dök det upp ett stort grått huvud, slängde en blick på oss och dök sen tillbaka ner igen, och snart gjorde även säl nummer två följe ner i djupet.


Nu började snacket snart gå att det vore ju kul med hugg i alla fall. Under tiden vi väntade på det kunde vi alltid glädjas av åsynen av två lågt flygande havsörnar.
Nu var vi tillbaka till vikar jag brukar fiska på våren, och med vinden rätt så skulle väl ändå utdelningen komma.
På med en Zalt Zam i bekant färg och in i en av öppningarna i vassen, pang!
Där satt den äntligen, fast inte så läng tyvärr.
Takläggar´n var näste man till krokning och nu följde gäddan, visserligen endast krokad i läppen, med in till båten och vi kunde landa, fota och väga.
Två kilo prick och snart var hon tillbaka i sin vassvik igen.

Takläggar´n har precis jobbat upp en gädda

Nu fick vi njuta av detta års kortaste huggperiod, samtidigt som det började regna.
Och jag krokade ganska snabbt efter varandra två gäddor, en mindre och en som vägde in på 4 kg precis.
Sen var det över.
Hade ytterligare några små stötar i våra wobblers men ingenting som tog.
Regnet tilltog allt mer och så även vinden. Prövade fiska av vattnen från morgonen igen, men total stopp i gäddmaskineriet samtidigt som klockan gick mot sen eftermiddag.
Vi bröt fisket och avslutade med en fika i hamnen, sittandes i min baklucka i skydd från regnet.
Trots det någon sparsamma resutatet, så blev dagen trevlig och en dag på sjön är alltid skön, oavsett väder nästan.
En som sagt mycket trevlig dag, som jag hoppas var återupptag på våra fisken tillsammans.

Om jag räknat rätt, så har strax över 90 gäddor synat gelcoten från insidan i år, och detta på dryga 10 fisken efter just gädda. Det får man väl ändå anse som lyckat resultat. Någon jätte blev det inte, även om det var riktigt nära när jag hade ameikanskt besök i båten.
Störst för året blev Fluganbergs gädda på dryga 6 kilo, och för det tilldelas han den Rospiggska Orden Gäddslemmet med band i havsblå och alggrönt.
Nu undrar säkert vän av ordning, sista gäddfisket? sista flugfisket?
Men så är det nog faktiskt, för dels så är havsöringsäsongen igång nu, och då hamnar allt vad Zalt Zam heter på hyllan direkt, men också det faktum att jag tar upp båten vilken dag som helst. Blir så när man inte har egen trailer och måste förlita sig på hyrsläp hela tiden.
Flugfisket då? funskar inte det på havsöring?
Klart det gör, men jag brukar inte fiska med det på höstarna, då är det mest drag som gäller och först när vi kommer in på det nya året tas grejerna fram igen. Kanske mest för att öringen så här års gärna vill gå lite djupare och det då blir svårt att nå dom med flugan, men vem vet, jag kanske prövar om vattenståndet håller sig fortsatt högt och att isen håller sig borta.


¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
42;a fiskedagen för året

Inga kommentarer: