Translate

tisdag 12 oktober 2010

Rundfiskad kapten eller bra guide

Nu skulle jag kunna skriva om väder och vind, synintryck och dofter från ett höstlikt hav, men det skall sägas på en gång, jag blev totalt rundfiskad idag. Efter att ha radat upp "uddamåls" vinster, så tog min numera före detta fiskekamrat en gruvlig revansch idag
Kast efter kast så krokade Fluganberg sina medan mina var efter, högg och satt kvar någon meter kanske innan dom släppte, eller så simmade dom så där retfullt efter in till båten.

Semesterdag uttagen och samling vid båten vid halv nio. Ordentlig nordvästvind för att inte säga hård nordvästan satte stopp för del av planen, att söka havsöring på förmiddagen och sedan gå över till gäddfiske.
Nu fick det bli gädda för hela slanten istället och smyga fram med båten i skydd av öar och sund.
Vi körde på fram till lunch på både kända men också några ställen vi aldrig prövat tillsammans.
När vi sen bröt för lunch så stod det väldigt klart att min chans att komma ikapp mannen i fören redan då var över. 9-2 till Fluganberg.
Inte för att jag varit utan kontakt, nej tvärtom, fisken jagade och slet i mina grejer också men det blev liksom ingen fin slutfinish.
Jag kunde i alla fall ståta med det som skulle bli dagens största gädda.

Dagens första, en av alla som Fluganberg drog.

Dagens största, en av få som jag drog. 5,5kg vägde damen.

Lunchtajm

Och inte blev det bättre med lite mat i magen, jag fortsatte med mina snabbavkrokningar.
Det finns ju något som heter speed dating, kasta dig ner vid ett bord, vräk ur dig ditt liv på fem minuter och sen till nästa. Det jag sysslade med idag var gäddfiskets motsvarighet, speed hooking, kasta, gädda hugger, låt henne hålla wobblern i max 20 sekunder slit den ur käften på henne och till nästa.
Fluganberg, hans räknevärk passerade 10, det gick förbi 15, gjorde ett litet stopp vid 19, men nog fan drog han dit nummer 20 också.
Jag slet på i aktern med hård blåst, tandvärk....vänta nu här, inte rada upp ursäkter....jag jobbade på upp till 9 krokade innan hemgång.
Men det var väl tur det, för det blev nytt gällande båtrekord, 29 krokade gäddor, det tidigare låg på 28 sedan förra året.
Nu ställer man sig ju frågan, blev jag totalt rundfiskad eller
var jag bara en otroligt bra guide ;-)
Och du, Fluganberg, redan i helgen är det dags igen, be prepared!!



¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: