Translate

fredag 29 oktober 2010

Zalt avslut på Gäddsäsongen

Jag skrev i föregående inlägg om summeringen av årets gäddfiske, ingen jätte landad men väl ett 90 tal gäddor som varit upp och vänt i båten, där den största för året blev en tidig höstfisk på dryga 6 kilo.
I nästan alla inlägg om gäddfisken de två senaste säsongerna så har det stått Zalt Zam, och det stämmer, jag skulle vilja säga att över 95% av all fisk är tagen på denna kanonwobbler.
Nu har vi fiskat på som sagt under två säsonger och hittat både färger och tekniker för fiske med dessa, och jag tänkte försöka mig på att förklara lite kring varför vi varit så lyckosamma.

Serien vi fiskar med heter Zam, eller då Zalt Zam, vi fiskar med både flytande, svävande och sjunkande. Storleken vi använder är den på 16cm. Färgvalen jag oftast har kört med är dom ni ser på bilden nedan.
Vi har även testat några nya färger som givit bra, men lite hemligheter måste man ju få behålla.

Trixet är inte att handla rätt färg och storlek av denna wobbler, utan mer på vilket sätt den fiskas hem.
Wobblern kan med fördel spinnas hem rakt av och har då en skönt vickande gång som absolut lockar gäddan till hugg.
Beroende på vilken typ du använder, så anser jag att detta är ett bete du använder inom tremeterskurvan.
På djupare vatten gör den sig inte alls, då den är svår att hålla kvar på djupet, och den sjunkande varianten sjunker allt för sakta.
Vår fisketeknik är dock inte enbart som spinn rakt hem mot spötoppen, nej vi fiskar den mer som ett Jerkbait, och bäst lämpad för detta är den svävande varianten.
Med den sist på linan kan du göra långa spinnstopp och därmed locka den allra segaste gäddan till hugg, speciellt bra har den varit dagar då fisken bara simmar efter och stöter i betena. Ett långt spinnstopp framför gäddnosen och den kan helt enkelt inte låta bli att hugga.
Oftast försöker jag ställa betet med sidan emot den följande gäddan, resultatet kan ni se på bilden nedan, huggen kommer nästan på samma ställe varje gång, därav den läckra huggringen på wobblern.

Vid flera fisken har vi sett att abborren mer än gärna följer betet in till båten, så till nästa säsong skall det beställas de något mindre storlekarna, 11cm och 8 cm. Misstänker att dom har samma sköna gång och fiskade på lite klenare grejer kan det bli riktigt kul.
Vad är då negativt med detta bete. Ja, vi har märkt att flera har tagit in vatten, bland annat i nosöglan, men också som på bilden nedan, i fogen mellan plastdelarna.
Men också att något bete har blivit punkterat av gäddtänderna.

Jag kände att jag bara måste ta kontakt med Zalt och berätta om mina erfarenheter med betet och vad jag har för kritik när det gäller hållbarheten men också berätta om mina positiva upplevelser.
Något mail senare hamnade vi i telefonen jag och Peter af Rolén på Zalt och det blev ett mycket intressant och givande samtal, där jag fick veta lite mer om serien med läckande zalt zam och hur dom jobbat på att få bort dessa problem.
För precis så är det, de zam som oftast börjar läcka och som därtill hade problem med att skeden gick av, var en tidig serie och som sedan dess genomgått förändringar med bland annat en förstärkning vid skeden och en annan plasttyp i kroppen.
Ett enkelt tips på att se vilken serie man har liggande i draglådan är att titta på just skeden, har den en förstärkning som i bilden nedan, på den undre av de två, så är den med all säkerhet från en nyare serie och bör inte ha samma problem.

Vi själva har dock löst detta på ett enkelt sätt på den äldre modellen, genom att innan den hamnar i vattnet första gången, droppa en klick epoxylim vid öglan i nosen men också kring dom där krokarna sitter fästa.
-Har man en zam som börjar läcka redan vid första användandet så skall man så klart gå tillbaka till sin återförsäljare och klaga, säger Peter.
Men ser dom ut som mina på bilden med huggmärken, där gäddkäftar från två säsonger slagit ihop runt dess kropp så får man nog se det som väl fiskade och förbrukade tycker jag.
Vi hade ett intressant samtal Peter och jag, och det var kul att få höra om zaltens historia och tillverkning, och han skulle ta med sig av de erfarenheter som vi hade ner till fabriken.
Bland annat så har dom en Zalt Zam som kallas Zam 16A som endast jobbar ner mot en meters djup, den har en genomgående vajer i kroppen, vilket Zam;en inte har. Det kanske vore något att införa.
All heder till en tillverkare som tar sig tid för ett samtal om fiske och erfarenheter, sånt gillar jag.
Jag håller fortfarande detta bete väldigt högt, och till våren är dom tillbaka i våra vikar igen, med nya fina krokar.
Därmed får vi väl anse årets gäddsäsong avslutad.

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸Skitfiske¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: