Translate

måndag 27 december 2010

Årskrönika 2010

Då var det så dags på året igen.
Årskrönikorna duggar tätt och Rospiggen kan ju inte vara sämre.
Och vi börjar väl från början med en totalt infrusen havöringssäsong, där isen låg tjock från kusten och över till Åland. Först i April gjorde jag mitt första fiske vid kusten efter silver. Dock hade Fluganberg och jag gjort ett mycket kylslaget försök redan under de första dagarna i Januari med flugspö i handen i Norrtäljeån.

Flugfiske premiär i Norrtäljeån.

Nu blev det ingen Havsöring landad under säsongen och i Maj åkte båten i istället och vi började Gäddfiskesäsongen. När vi nu summerar gäddsäsongen så landades nästan 100 fiskar på 11 åkningar och Fluganberg kan stoltsera med största för året, en septembergädda på strax över 6kg. Dagen innan tappade jag av en riktigt fin fisk när jag hade amerikanskt besök i båten.

Bortsett från någon resa till Regnbågssjöarna så var det äntligen dags för sköna svingar när vi landade i Gimdalen veckan efter midsommar. Mitt första besök i Idsjöströmmen och dess leende Harrar.

Fiskepaus vid vindskyddet

Årets mest fotograferade slända

Spolgrepp på Harr, denna fisk en 50 plusare

Granatens 50 plus Harr

Det blev en mycket trevlig vistelse där i Lars-Åkes & Jennifers hemmavatten. Jag hittade efter några dagars fiske lite grann i strömmarna, mycket tack vare mina fiskvänner Granaten, Blidö-Matte och Fluganberg , som fiskat där sedan tidigt 90-tal.
Som tack för det var jag ofin nog att ta dagarnas största harr på 55 cm, även om Fluganberg gjorde vad han kunde för att slå mig med en jätte fin harr som tillslut släppte.
Blidö-Matte åkte hem medans vi andra fortsatte några dagar i Ottsjö också där med fin framgång, nu bland Storåns öringar.

Några matfiskar blev det under våra dagar i ån.

Jag vände hem några veckor, bara för att snart var det dags igen för ny tur till Ottsjö, denna gång med mina killar och en veckas skön avkoppling med fiske, vandring och bara-vara-dagar.

Tobias & Pontus landar Harr i Storån.

Kvällar att minnas.

Blev också ett besök i min lilla drömå tillsammans Flugbindar´n. Ingen större fisk gick på den dagen men gott för hjärta och själ att vara tillbaka.

Nu var det inte slut där, det skulle bli ytterligare en sväng till Ottsjö, denna gång på jakt i augustinatten efter större öring som börjar sin vandring upp mot lek. Men innan dess hann jag med några riktigt fina dagar hemma i skärgården med mycket sol och bad när sommaren äntligen kom.
Augustisvängen förlängdes med några dagar eftersom vårens fiske hade visat tendenser på att det fanns fin öring på gång.
Den veckans snackis blev Bibio Pomonae som fanns i sådant överflöd som jag aldrig skådat under alla mina år i trakten.

Årets klart vackraste öring

Äntligen lite finare fisk

Veckans största på 1,6kg

Så när som på ett lite snopet slut på ett planerat fiske så måste ändå veckan ses som lyckad, vi fick alla fin fisk, den vackraste en riktigt gyllengul öring som Fluganberg tog redan första dagen och den största på 1,6kg som Mårtenssons lurade upp på just en Bibio-Fluga.
Vi fick även glädjen att dela en kväll med Lunkan och Målar´n som hittade oss inkrupna under en bro i skydd av regnet.
Tanken var att det skulle ha blivit en fjärde åkning mot Jämtland, men den fick jag hoppa av.

Väl här hemma så fortsatte gäddfisket ända in i November när tillslut båten togs upp och vi gick över på att jaga silver igen vid kusten.

Årets gladaste Abborfiskare.

Gäddsprattel.

Lunkan och Troutlaw gjorde oss sällskap under strandglöggen dagarna innan lucia och då kom årets första, vilket också visade sig bli året sista Havöring iland för ett kort besök innan återutsättning. Fångstmannen var Granaten.

Granatens silver

Nu kan jag snart lägga detta år till handlingarna, ett år fyllt av härliga fisketurer med vänner i sköna miljöer.
Ett år där minnesbanken har fått en rejäl dos upload med sånt som man kan se tillbaka på och njuta av nu när snötäcket ligger tjockt och nätterna är längre än dagarna.
Jag har verkligen världens bästa hobby och får äran att dela den med många härliga människor.
Redan nu börjar det dyka upp små embryon till planer inför nästa år, redan planerat är ett återbesök i Idsjöströmmen kring midsommar och därefter några dagar i Ottsjö.
Kring gäddfisket finns också lite idéer som förhoppningsvis kan sjösättas under nästa säsong.

Tack alla ni som på ett eller annat sätt har medverkat till att mina fiskedagar 2010 blev så minnesvärda som de blev.

¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

2 kommentarer:

Lasse sa...

Härlig sammanfattning av året Patrik! 2011 blir ännu bättre! :o)
Dax för lite Rödingrekord eller hur...

Patrik sa...

Röding!! ska´re va nått dé? ;-)

Skämt å sido Lasse, vi kanske skulle satsa på en trippel.
Fjällets Grand Slam!!
Vet några fina Rödinggropar som inte allt för många hittar till.